پوسته برنج+سبوس برنج

پوسته برنج+سبوس برنج
پوسته برنج+سبوس برنج

پوسته برنج+سبوس برنج

پوسته برنج يا فل rice hulls
خارجي ترين و ضخيم ترين لايه اي است که مغز دانه برنج را در بر گرفته است. ارزش غذائي اين فرآورده پايين بوده و مجموع مواد غذايي قابل هضم آن 4/1 (11%) يولاف مي باشد. حجيم، سبک و فاقد ارزش ريالي است. اين پوسته بعد از آسياب و آرد شدن مي تواند تا 25% (به عنوان علوفه) در جيره دام هاي داشتي و کم توليد استفاده گردد.
ب-2) سبوس برنج rice bran
شامل لايه نازک مياني پوشاننده مغز دانه برنج است. ترکيبي از گياهک، مقداري پوسته برنج و خرده برنج مي باشد. سبوس برنج حاوي 14% پروتئين خام، 7/15% چربي خام و 7/12% الياف خام است. درصد الياف خام آن متغير بوده و بستگي به اضافه شدن مقدار پوسته برنج به آن خواهد داشت. سبوس برنج خوش خوراک بوده و علت داشتن چربي خام بالا سريع الفساد مي باشد.
سبوس برنج مي تواند در تغذيه گاوهاي شيري استفاده گردد. در يان حالت ارزش غذايي آن در اين گونه جيره ها معادل 4/3 تا 3/2 ارزش غذائي ذرت در نظر گرفته مي شود.
ب-3) سبوس داخلي برنج rice polishings
ذرات بسيار ريزي هستند که از صيقل دادن مغز دانه برنج پس از جدا نمودن پوسته و سبوس خارجي بدست مي آيد. در واقع داخلي ترين لايه پوشاننده آندوسپرم مي باشد. مجموع مواد غذايي قابل هضم آن برابر ذرت است. از اين سبوس مي توان در تغذيه گاوهاي پرواري با ارزش غذايي معادل 88% ذرت استفاده کرد. (4) مقدار توليد سبوس داخلي برنج نسبت به سبوس برنج بسيار کم است. درگيلان، مازندران و گلستان عملاً سبوس داخلي و خارجي برنج از يکديگر جدا نمي شوند.

ب-4) مخلوط پوسته و سبوس هاي برنج:
ترکيبي از پوسته برنج، سبوس داخلي، سبوس خارجي برنج و خرده برنج است. بطوريکه تقريبي 61% مخلوط پوسته را برنج 35% آن را سبوس برنج و 4% آن را سبوس داخلي برنج تشکيل مي دهد. اگر خرده برنج به اين ترکيب اضافه شود اين نسبت ها کاهش مي يابد. الياف خام اين ترکيب نبايد از 30% بيشتر باشد. (4)
مهم ترين مشکلات موجود در بهره گيري از محصولات فرعي برنج در تغذيه دام (بر اساس تحقيق(
1- ساختار سنتي پرورش دام در منطقه
2- عدم آگاهي کشاورزان از دانش روز و آگاهي از ظرفيت هاي بالقوه و بالفعل موجود در منطقه
3- کمبود آموزش گران بخش دام پروري
4- مکانيزه نبودن مراحل کاشت، داشت و برداشت برنج
5- نبود تکنولوژي مناسب در برداشت، جمع آوري و نگهداري محصولات فرعي ذکر شده
6- عدم وجود شبکه اي کارآمد مديريتي در بخش آموزش، ترويج و تحقيقات بخش دامپروري
7- عدم وجود صنايع تبديلي
8- نبود يا کمبود تسهيلات مالي در اين خصوص
نتايج و بحث :
اساس فعاليت هاي آموزشي- ترويجي بر پايه استفاده از يافته هاي علمي علوم مختلف تحقيقاتي است. فلسفه آموزشي اين مکتب غير رسمي بر يافته هاي علوم مختلف، کاربرد عملي آن ها، نيازهاي جامعه، توانايي و مشارکت افراد، امکانات و وسايل موجود استوار است. در اين راستا مي توان گفت انسان ها محوريت اصلي اين فلسفه در فرايند اجراي برنامه هاي آموزشي مي باشد.
بديهي است در طرح و اجراي برنامه هاي آموزشي- ترويجي آگاهي از فرآيند پذيرش و انتقال تکنولوژي نوين جايگاه خاص خود را دارد. به همين منظور در تدوين اين گونه برنامه ها مي بايست تهيه کنندگان به گونه اي عمل کنند تا آموزشگران، فراگيران، متخصصين و محققين دخالتي مستقيم در تدوين آن ها داشته و تناسبي واقعي و حقيقي بين امکانات، شرايط محيطي و نيازهاي جامعه برقرار سازند.

کلمات

منبع
daneshforum.ir

درباره نویسنده

admin

247مطلب نوشته است .

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

*

تمام حقوق این سایت برای © 2017 سبوس برنج باصر,سبوس برنج,فروش,خرید,فروش سبوس برنج,خرید سبوس برنج,. محفوظ است.
قدرت گرفته از وردپرس فارسی
بلاگ ریز قالب وبلاگ قالب بلاگفا قالب میهن بلاگ فایل گرافیکی